Adaptacja w przedszkolu
Jak pomóc dziecku pokonać stres przed przedszkolem?
-
Przedszkole przedstaw jako przyjazne i bezpieczne miejsce, w którym dziecko pozna wielu nowych przyjaciół.
-
Rozwijaj aktywność poznawczą dziecka – rozbudzaj ciekawość i zachęcaj do nauki, zadbaj o rozwój zainteresowań.
-
Rozmawiaj z dzieckiem o przedszkolu – rozwiej jego lęki i obawy przed pójściem do przedszkola, dodaj mu otuchy, zapewnij o swoim wsparciu i pomocy w trudnych sytuacjach.
-
Kształtuj samodzielność i odpowiedzialność dziecka – nie wyręczaj, stawiaj wymagania na miarę możliwości (samoobsługa: ubieranie, samodzielność w toalecie, podczas jedzenia, sprzątanie zabawek, pomoc w prostych obowiązkach domowych).
-
Zapewnij dziecku systematyczny kontakt z rówieśnikami – ucz pozytywnych zachowań, stosowania zwrotów grzecznościowych, kontrolowania emocji i stosowania obowiązujących norm społecznych. Zachęcaj do współpracy i współdziałania.
-
Zadbaj o dobry stan zdrowia dziecka – zapewniaj mu dużo ruchu i zabaw na świeżym powietrzu.
-
Dbaj o higienę psychiczną dziecka – regularne posiłki, odpowiednią ilość snu oraz odpoczynek.
-
Zapoznaj dziecko z przedszkolem – z jego pomieszczeniami, pracującymi tam paniami, rytmem dnia. Weźcie wspólnie udział w Dniach Otwartych oraz Dniach Adaptacyjnych placówki i zajęciach organizowanych dla przyszłych przedszkolaków.
-
Przygotuj dziecko do przedszkola – zachęcaj do rysowania, malowania, pisania. Zaplanuj wcześniej z dzieckiem rozkład dnia uwzględniając czas na odpoczynek, aktywność fizyczną, godzinę pójścia spać.
-
Przygotuj dziecko do nowych zadań – ucz dziecko cierpliwości i staranności, zachęcaj do pokonywania trudności i poszukiwania rozwiązań.
-
Pozwól dziecku zabierać do przedszkola swoją ulubioną zabawkę.
-
Dotrzymuj słowa i odbieraj dziecko z przedszkola o umówionej porze dnia.
Zasady współpracy z rodzicami
Formy spotkań z rodzicami:
-
Zebrania ogólne.
-
Zebrania grupowe.
-
Dni Otwarte.
-
Uroczystości przedszkolne.
-
Warsztaty pedagogiczne.
-
Kontakty indywidualne.
-
Zajęcia pokazowe.
-
Dni Adaptacyjne.
-
Spotkania z Radą Rodziców.
Opis działań i dobranych do nich form kontaktu z Rodzicami:
-
Informowanie Rodziców o funkcjonowaniu przedszkola: zebrana grupowe, Dni Otwarte, informatory, komunikaty na tablicy i na stronie internetowej. Dni Adaptacyjne.
-
Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań rodziców: zebrania, Dni Otwarte, uroczystości, Dni Adaptacyjne.
-
Zapoznanie rodziców z dokumentami przedszkola: zebrania, kontakty indywidualne. Rodzic ma stały dostęp (wgląd) do dokumentacji przedszkola.
-
Przekazywanie rodzicom informacji o dziecku: zebrania, Dni Otwarte, uroczystości, kontakty indywidualne, karty obserwacji i samooceny osiągnięć i zachowań dziecka, arkusze diagnostyczne, wyniki diagnoz, pisemna informacja dla rodziców odnośnie rozwoju ich dziecka i jego charakterystyki, wystawy prac dziecięcych.
-
Sprawy bieżące: zebrania, kontakty indywidualne, komunikaty na tablicy i na stronie internetowej.
-
Pedagogizacja rodziców: zebrania na tematy wychowawcze lub poświęcone określonemu zagadnieniu z udziałem zaproszonych specjalistów wg inicjatywy rodziców, warsztaty prowadzone przez specjalistów, udostępnianie literatury pedagogicznej.
-
Konsultacje w sprawie spraw bieżących, omawianie osiągnięć placówki i jej sytuacji finansowej: spotkania z Radą Rodziców.
Sposoby informowania rodziców o spotkaniach:
-
Indywidualne zaproszenia.
-
Tablica informacyjna.
-
Strona internetowa.
-
Kontakt telefoniczny.
-
Kontakt mailowy.
Czego oczekujemy od rodziców powierzonych nam dzieci?
Dzieci w domu nie powinny:
- oglądać programów i filmów dla dorosłych,
- słuchać i używać wulgarnych słów,
- być świadkami nieporozumień między dorosłymi,
- być karane fizycznie.
Dzieci w domu będą mieć:
- ustalony rytm dnia (porę wstawania i kładzenia się spać),
- ustalone obowiazki (np: wynoszenie śmieci, podlewanie kwiatów),
- zapewniony czas na zabawę z opiekunami (minimum 1 godzinę dziennie, w tym czytanie przed snem),
- ustalone reguły postępowania i związane z tym nagrody i kary,
- wybierane audycje telewizyjne, a czas oglądania telewizji nie będzie przekraczał 2 godzin dziennie,
- wpajany szacunek do innych ludzi.